top of page

הפרעות במערכת העיכול


קצת על מערכת העיכול

הפרעות במע' העיכול הן אחת התלונות השכיחות איתן מגיעים מטופלים אל הקליניקה. הן יכולות להתבטא באופנים שונים ובדרגות חומרה שונות, החל מאי נוחות כללית בבטן, נפיחות, תחושת מלאות וצרבות מציקות ועד להפרעות ביציאות כגון עצירות ושלשולים, כאבי בטן, רגישות למזונות שונים ושיבוש כללי בשגרת החיים אורכה הממוצע של מע' העיכול היא כ 9 מטרים, והיא מתחילה מהפה שבו נקלט המזון ומתחיל הפירוק המכני שלו בעזרת שרירי הלעיסה והפירוק האנזימטי (כימי) בעזרת הרוק המכיל אנזימים שמתחילים לפרק את המזון למרכיביו השונים. היא ממשיכה לאורך הגרון והוושט, וכשהמזון מגיע אל הקיבה הוא ממשיך להתפרק, ובייחוד החלבונים שמתפרקים לחומצות אמינו. התהליך נמשך גם לאורך המעי הדק בו מפורקים בנוסף השומנים והפחמימות שנקלטים ונספגים לבסוף למחזור הדם. יתרת המזון מגיעה לאחר מכן לתריסריון (תחילתו של המעי הדק) בו מופרשים מלחי מרה וכבד שעוזרים בפירוקם הסופי של השומנים מהמזון. לבסוף במעי הגס נספגים מלחים ומים, כך שספיגת המים הופכת את המזון הנותר לסמיך והוא זה שהופך לבסוף לצואה המופרשת החוצה דרך פי הטבעת.

עכשיו כשהבנו טוב יותר איך עובדת המערכת המורכבת והמופלאה הזאת אפשר להבין כמה דברים עלולים להשתבש בדרך ולדבר גם על הפרעות שונות במערכת העיכול.


הסיבות להפרעות במע' העיכול יכולת להיות רבות:

  • (IBS) תסמונת המעי הרגיש

  • קרוהן וקוליטיס (IBD מחלות מעיים)

  • אי סבילות למזונות שונים כגון לקטוז וגלוטן

  • מחלת הצליאק

  • נטילת תרופות שמשפיעות על מע' העיכול

  • סטרס מוגבר

  • תזונה לקויה ואכילה לא מסודרת

  • ריפלוקס (החזר קיבתי ושתי)

  • חיידק ההליקובקטור פילורי

מאחר והתסמינים במערכת העיכול דומים מאוד בין המחלות/התסמונות השונות חשוב לבצע אבחנה מדויקת של הבעיה בכדי לטפל בהתאם.


הטיפול

הטיפול יקבע בהתאם לאבחנה ובהתאמה אישית עבורך. מבחינה תזונתית יש לבדוק מהם המזונות

"הבעייתיים" שמגרים אצלך את המערכת ומחמירים את התסמינים.


פעמים רבות ניעזר בשיטת האלימינציה:

נוריד מזונות מסוימים מהתפריט למספר ימים ונראה איך הבטן מגיבה, בהתאם לזה נבנה את התפריט.

לפעמים התסמינים יושבים על מחסור באנזימי עיכול או בחיידקים טובים (פרוביוטיקה) בעזרת תשאול מדויקאוכל לדעת האם יש מחסור מסוג זה ולהשלים אותו עם תוספי תזונה ייעודים.

כמו כן חשוב לבסס כחלק מהטיפול, שגרה של תנועה ופעילות גופנית, בדגש על הפחתת מתחים כגון יוגה, טאי צ'י, הליכות בחיק הטבע ונשימות.


כבד שומני

כבד שומני (שאינו אלכוהולי) נתפס לפעמים כבעיה סתמית שאין הרבה מה לעשות איתה. בפעול מדובר

במחלת הכבד הנפוצה ביותר בעולם, שללא טיפול נכון עלולה להיות קטלנית. המחלה נגרמת כתוצאה

מהצטברות עודפת של שומנים, בעיקר מסוג טריגליצרידים בתאי הכבד. מכאן שלתזונה נכונה ושינוי הרגלים, חשיבות מכרעת על התקדמות המחלה ומניעת נזק בלתי הפיך שנגרם לכבד.


גורמי סיכון

  • עודף משקל, שכיחות המחלה עולה פי 3 ויותר בקרב בעלי משקל עודף ביחס לשאר האוכלוסייה

  • עודף שומנים בדם בעיקר מסוג טריגליצרידים

  • מחלת הסוכרת

  • תסמיני המחלה

למחלה לרוב אין תסמינים למעט עייפות מוגברת ולעיתים כאב קל בצד ימין של הבטן. לכן האבחנה נעשית בעזרת בדיקות דם של אנזימי הכבד (ימצאו רמות אנזימים גבוהות) ואולטראסאונד כבד שמאשש סופית את האבחנה.


הטיפול

כיום אין טיפול תרופתי שנמצא יעיל לטיפול במחלה. ולכן עיקר הטיפול מתמקד בבלימת התפתחות המחלה ומניעת שחמת הכבד. הטיפול יותאם בהתאם לחומרת המחלה, נתחיל בבניית תפריט המותאם לכבד שומני, אבל גם כזה שתוכל/י ליישם ולשלב בתוך שגרת היום שלך. במצבים של עודף משקל ישנה חשיבות לירידה במשקל בצורה מתונה (חשוב מאוד להימנע מדיאטות כסאח שמעבר לזה שאני לא מאמינה בהן, עלולות להחמיר את מצב הכבד) בשנים האחרונות התזונה הים תיכונית ובפרט התזונה הים תיכונית הירוקה נחקרה רבות סביב כבד שומני ונמצאה כיעילה לטיפול במחלה, לכן נשלב את עקרונות התזונה הים תיכונית מדובר בתפריט מאוזן ומגוון מאוד שנחשב לפשוט ליישום. נשלב פעילות גופנית מתונה במהלך השבוע, ובהדרגה נעלה את רמת הקושי והמאמץ בזמן הפעילות.

לאחר מספר חודשים נבצע בדיקות חוזרות למעקב אחר אנזימי הכבד ופרופיל השומנים בדם. כמו כן בדיקת אולטראסאונד חשובה גם היא כמעקב אחר מצב המחלה. בכבד השומני.

42 צפיות
bottom of page