top of page

5 הזדמנויות בריאותיות שחג הפסח מזמן לנו


Image by Freepik


חג הפסח הוא הזדמנות נהדרת להתחיל להניע תהליך של שינוי בריאותי, לאכול טוב יותר להיות בתנועה וגם לישון יותר. נשמע קצת לא הגיוני אני יודעת, חג ותזונה מאוזנת באותו משפט?! זו סתירה של ממש. אז זהו שלא, האמת היא ששבוע החג מייצר לנו חלון זמנים מיוחד (אם נבחר) להתחיל בשינוי כאן ועכשיו. אז תניחו בצד את "אחרי החגים" (כי אין באמת דבר כזה) ותראו איך אפשר להתחיל ממש עכשיו בחג עצמו.

 

1.  לבדוק אי סבילות למזונות ובמיוחד אי סבילות לגלוטן: זו הזדמנות ייחודית לחג הפסח. אם מצות לא עושות לכם טוב בבטן (כמו לרבים) ובשגרה התזונה שלכם מבוססת על הרבה מאכלים שמכילים גלוטן ואתם סובלים מנפיחות וכבדות בבטן/עצירות/יציאות רכות/עייפות מוגברת ועוד שלל תופעות שגורמת לכם להרגיש לא משהו. חג הפסח זו הזדמנות מצוינת לבדוק אם יכול להיות שיש לכם אי סבילות לגלוטן. לא מדובר בצליאק (מצב בו יש רגישות לגלוטן וצריכה שלו גורמת לפגיעה ברירית המעי) אלא אי סבילות (כמו אי סבילות ללקטוז סוכר החלב) זהו מצב שבו אכילה של הגלוטן אינה מסוכנת אך בעלת השפעות שליליות על הגוף ובייחוד על מערכת העיכול.

אז מה אפשר לאכול במקום מצה וקמח מצה? פריכיות תירס/אורז לאוכלי הקטניות שבנינו או הכנה של לחמים ללא גלוטן על בסיס קמח שקדים/חומוס/טחינה או תערובת מוכנה (לצורך הבדיקה) של אפיית לחם ללא גלוטן בקיצור יש הרבה אפשרויות ומתכונים ברשת. אם לאחר שבוע אתם מרגישים הקלה כללית בבטן אני ממליצה להמשיך כדי לקבל אינדיקציה מדויקת יותר אם אכן הורדה או הפחתה משמעותית של גלוטן מקלה עליכם.  

טיפ: חפשו מתכונים ללא גלוטן לחולי צליאק או מתכונים למאפים בשיטת הקיטו שניהם יניבו אפשרויות ורעיונות נהדרים.


2. לאכול מאוזן למרות החג: אני יודעת קשה להאמין שאפשר לאכול מסודר בחג אבל האמת היא שלאורך שבוע החג יש לנו הרבה יותר ארוחות בוקר וארוחות מבושלות משבוע שאנחנו בעבודה. ואם נסתכל על שולחן החג נגלה שיש הרבה אפשרויות נהדרות כולל מאכלי החג המבושלים (בעיניי בריאות זה גם מקום של כבוד למאלכים מסורתיים בחגים) וגם שפע של סלטים ותוספות של ירקות מבושלים דגים, מרקים ועוד. ואם אין חלה על השולחן זו הזדמנות נהדרת לתרגל אכילה של ארוחה מבושלת ללא לחם ולגלות שאפשר לשבוע בלי לחם ואפילו להרגיש הרבה יותר טוב בסיום הארוחה ללא בטן נפוחה וכבדה. "ומה עם על האש?" אתם בטח שואלים, אז גם בעל האש אפשר לאכול טוב, אם נתמקד יותר בנתחי עוף כמו פרגית וחזה עוף וגם נגוון ונכין דגים צלויים (תנו לי דג על האש ועשיתם אותי מאושרת) לכל זה נצוות כל מיני ירקות כמו כרובית, קישוא, בצלים, ברוקלים, גזרים, עגבניות והרשימה ארוכה. ונצלה אותם קלות על המנגל הרי שכבר קיבלנו ארוחה נהדרת מזינה טעימה ומשביעה.

טיפ: אם בכל זאת בא לכם לאכול סטייק אני ממליצה לבחור בנתח הסינטה שהוא נתח הרבה פחות שמן מהאנטריקוט וגם מאוד טעים. ואם בא לכם קבבים למשל אז פשוט תכינו בבית בלי תוספת של שומן כבש מנתחים טובים מבטיחה שיצא נהדר. כשמגלים שאפשר לאכול טוב ומאוזן בחגים אז החג כבר לא הופך "לבעיה" תזונתית אלא לחלק משגרת האכילה המאוזנת והבריאה שמאפשרת גם מקום להנאות קטנות ומאכלים מסורתיים.

 

3.  להיות בתנועה: אנחנו הישראלים אוהבים לצאת ולתור את הארץ בחגים. למעשה מבלי שנשים לב רובנו הרבה יותר בתנועה במהלך החג מאשר בשבוע עבודה רגיל. טיולים בשמורות טבע, שחייה בים, מסלולי הליכה שונים הם הזדמנות נהדרת להניע את הגוף להרגיש כמה זה עושה לנו טוב להיות בתנועה ומשם לחשוב איזו פעילות גופנית בשגרה יכולה להשתלב בסדר היום שלנו, למה אנחנו מתחברים אולי זו הליכה יומית או שיעורי סטודיו, אולי זו שחייה כך או כך זו הזדמנות להתחיל לבדוק מקומות ספציפיים בהם ניתן להתחיל אחרי החג.

טיפ: נסו לקחת איתכם בן/בת זוג חבר/חברה קל יותר להניע תהליך בשניים וזו גם הזדמנות נהדרת לזמן איכות משותף עם אדם שאוהבים.

 

4. לבסס הרגלי שינה ולהתמסר לשינה: חסך שינה (מחסור בשעות שינה) הוא מצב מאוד שכיח ורווח בחברה המערבית. אנחנו ישנים מעט מידי, ערים יותר מידי וגוררים עייפות משמעותית במהלך היום שמפוצה בדרכים שונות כמו אכילה מוגברת של פחמימות פשוטות בכדי לתת זריקות אנרגיה וערנות לגוף ולמוח בפרט. מחסור בשעות שינה משפיע גם באופן ישיר על התפקוד הקוגניטיבי שלנו (זיכרון, ריכוז ותהליכי החשיבה) וגם על מצב הרוח שלנו ואפילו על מערכת העיכול שלנו. שבוע החג הוא הזדמנות "להשלים" שעות שינה ולהרגיש כמה שינה מספקת משפיעה על כל התפקוד וההרגשה הכללית שלנו. ומשם להתחיל לתרגל את זה ביום יום גם 30 דק' שינה יותר בלילה כהתחלה זה מעולה. השאיפה היא להגיע לפחות ל 7 שעות שינה. שינה מספקית היא בסיס הכרחי וחשוב להצלחת כל תהליך שינוי תזונתי, תנועתי ונפשי.

טיפ: הקפידו על הגיינת שינה, עמעום אורות לקראת שעות הערב, הפחתת מסכים, סביבה שקטה יותר ורגועה , מיטה מסודרת ונעימה, מקלחת מרגיעה לקראת השינה.

 

5. להתחיל לטפח תחביבים או לחזור לכאלו שזנחנו. כן כן אלו שעושים לנו טוב ואנחנו מאוד אוהבים ואפילו גורמים לנו לצפות לקראתם אבל איכשהו אף פעם אין לנו זמן אליהם והם נדחקים לתחתית הרשימה. אז למה זה כל כך חשוב? אחת ההשפעות הגדולות ביותר על הבריאות שלנו אלו הם הגורמים הסביבתיים כמו היכן אנחנו גרים, במה אנחנו עוסקים, מצב סוציואקונומי, מה אנחנו אוכלים וכמה אנחנו ישנים בלילה (הרשימה עוד ארוכה). סטרס הוא גורם (שמושפע מהמון גורמים סביבתיים) מאוד משמעותי שנחקר רבות בעשורים האחרונים ויש לו קשר ישיר לתחלואה במחלות שונות. פינוי זמן לפנאי ותחביבים זו דרך נהדרת להכניס עניין לחיים שלנו, לשבור את מעגל השחיקה של השגרה ובעיקר להפחית את רמות הסטרס בגוף. עצם הידיעה שאחרי יום או שבוע מאתגר יש לי פעילות שאני מחכה לה עוזרת מאוד לווסת את רמות הסטרס עד לאותה פעילות. כשאנחנו פחות מתוחים יותר קל לנו לאכול מאוזן, אנחנו נרדמים יותר בקלות בלילה והשינה שלנו רציפה יותר ואנחנו מצליחים להתמסר יותר לפעילויות מהנות ולהיות נוכחים ברגע. וזה ממש על קצה המזלג...

 

טיפ: אם קשה לכם להתחיל תחביב חדש או לחזור לתחביב שאתם אוהבים תתחילו בקטן. אוהבים לרקוד אבל שיעורי ריקוד לא על הפרק? שימו לבינתיים מוזיקה בבית ותרקדו בכל יום. רוצים לדוג ואתם לא קרובים פיזית לים תחליטו שפעם בשבועיים/שלושה אתם מכניסים ליומן משבצת שמוקדשת לזמן הזה כולל הנסיעה לים והישיבה בנחת עם החכה... הכוונה היא שיש הרבה דרכים להתחיל לשלב תחביבים בהדרגה בחיים שלנו וליצור הפוגה קצרה של הנאה וכייף וליצור ציפייה לרגעים האלו שנותנת לנו המון כוחות בשגרה.

 

יש לכם עוד רעיונות להזדמנויות להניע תהליך במהלך החג? מוזמנים לשתף אותי בתגובות מתחת לפוסט.




bottom of page